آشنایی با انواع سیبک و علائم خرابی آن
سیبک ها قطعاتی از خودرو هستند که نقش بسیار مهمی را در حرکت خودرو ایفا می کنند. سیبک ها معمولا در سیستم فرمان و سیستم تعلیق خودرو کاربرد دارند. و وظیفه شان به طور کلی، فراهم سازی امکان حرکت دورانی و چرخشی در هنگام نیاز است. سیبک یک قطعه کروی فلزی است که به آن یک بازو متصل شده است. این قطعه کروی در درون یک محفظه فولادی که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده حرکت دورانی میکند. این حرکت دورانی باعث می شود تا قطعه ای که در قسمت بازوی سیبک متصل شده است. توانایی حرکت به طرفین و بالا و پایین را به طور همزمان داشته باشد. بنابراین این قطعات نقش مهمی را در فرمان پذیری خودرو و همچنین در سیستم تعلیق خودرو بازی می کنند.
سیبک فرمان چیست؟
در خودرو قطعه ای به نام سیبک فرمان (ball joint) وجود دارد. که علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق، واسطه چرخیدن چرخ ها هم می شود. این قطعه کروی شکل، باعث چرخش چند محور مجزا، به صورت هم زمان می شود. سیبک فرمان، از یک طرف به طبق های خودرو و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می شود. فرمان خودرو را به هر طرف بچرخانید، این قطعه هم چرخ ها را به همان طرف می چرخاند. سیبک ها همواره تحت فشار نیروهای کششی هستند و تلاش می کنند. که از میزان اصطکاک به وجود آمده در بین قطعات بکاهند.
سیبک فرمان علاوه بر جهت دهی به چرخ های خودرو، تحمل بخشی از وزن خودرو را نیز بر عهده دارد. همان طور که ملاحظه می کنید این قطعه یعنی سیبک فرمان نقش بسیار مهمی را در خودرو بازی می کند. گرچه ممکن است چندان به چشم نیاید. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا ضمن معرفی این قطعه به معرفی علائم خرابی و دلایل آسیب دیدن آن بپردازیم. با ما همراه باشید.
علائم خرابی سیبک فرمان
سیبک فرمان همانند دیگر قطعات سیستم تعلیق تحت فشار زیادی است. و با توجه به اهمیت آن باید از سلامت آنها اطمینان یافت. ممکن است این قطعه در اثر ضربات شدید در تصادفات یا عبور از مسیرهای ناهموار دچار له شدگی و حتی شکستگی شود. به علاوه این قطعه در معرض خوردگی و زنگ زدگی نیز قرار دارد. و در اثر کارکرد به مدت طولانی و قرار گرفتن تحت فشار می تواند دچار سایش و لقی نیز شود.
هرزشدن مهره و یا خرابی رزوه پیچ سیبک، پارگی گردگیر و نفوذ گرد و غبار به داخل سیبک نیز از اتفاقاتی هستند. که ممکن است برای این قطعه رخ دهد.
آسیب دیدگی سیبک فرمان به هر دلیلی از جمله دلایل مذکور می تواند علائمی همچون افزایش فرسودگی سایر قطعات سیستم فرمان، ساییده شدن لاستیک های جلوی خودرو یا به اصطلاح لاستیک سایی ، کاهش فرمان پذیری خودرو، سفت شدن فرمان خودرو یا لقی و خلاصی بیش از حد آن و عدم بازگشت اتوماتیک فرمان خودرو به وضعیت مستقیم پس از عبور از پیچ را به همراه داشته باشد.
کشیده شدن فرمان به یک سمت، شنیده شدن صدا در هنگام عبور از دست انداز و لرزش فرمان در زمان حرکت یا پیچیدن خودرو از دیگر علائم خرابی سیبک فرمان است.
چرا سیبک فرمان آسیب می بیند؟
از جمله عوامل مهم بروز مشکل در سیبک فرمان می توان به پارگی گردگیر سیبک، زنگ زدگی، خوردگی و هرز شدن مهره و رزوه پیچ سیبک اشاره کرد.
در گذشته بیشتر از سیبک های گریس دار استفاده می شد. سیبک های گریس دار با هر بار تعویض روغن باید گریس کاری می شدند. در حال حاضر، تولید و به کارگیری این قطعات در خودرو، بهینه شده و نیاز به مراقبت خاصی ندارند، اما به این معنی نیست که به طور کامل از رسیدگی به سیبک فرمان غافل شویم.
در بیشتر موارد، بدون روغن کار کردن سیبک فرمان و مرغوب نبودن جنس سیبک باعث خرابی آن می شود. عامل دیگری که منجر به خرابی سیبک فرمان می شود، پاره شدن گردگیرهاست.
سیبک مفصل چیست؟
سیبک مفصل یا قرقری فرمان، جهت اتصال جعبه فرمان به سیبک فرمان مورد استفاده قرار می گیرد. چون یک سر قرقری فرمان به جعبه فرمان متصل میشود، لذا نام دیگر آن، بازویی فرمان نیز است. وظیفه این قطعه انتقال نیروی کششی از جعبه فرمان به سیبک فرمان است و همچنین در جعبه فرمان انسجام ایجاد می کند. قرقری فرمان از خانواده سیبک ها و جزء گروه قطعات جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو می باشد.
زمانی که قرقری فرمان خراب شده یا از جا درآمده باشد گریس موجود در آن خشک و یا خارج می شود و با کار کردن قرقری بدون گریس، آسیب شدیدی به آن وارد می گردد. بطور کلی با خراب شدن قرقری فرمان، فرمان پذیری خودرو دچار مشکل می شود. در هنگام عبور از دست اندازها خودرو تکان های شدیدی خورده و صدایی به گوش می رسد و در بعضی مواقع، ضربهای به جعبه فرمان خودرو وارد میآید که از داخل خودرو توسط راننده احساس میشود. همچنین خرابی قرقری فرمان موجب لاستیک سایی غیرعادی نیز در خودرو می شود.
کیفیت آلیاژ:
کیفیت آلیاژ فلز بکار رفته در این قطعه بسیار حائز اهمیت است و اگر کیفیت نامناسب باشد در اثر تعمیرات، رزوه قطعه دچار خوردگی شده و در دستاندازهای شدید امکان شکستن این قطعه به وجود میآید.
سیبک زیر کمک چیست؟
سیبک زیر کمک یا سیبک طبق یکی از قطعات مهم در جلوبندی است. این قطعه در خودروهای مختلف به اشکال متفاوتی وجود دارد. سیبک زیر کمک در بعضی خودروها به صورت جداگانه از طبق وجود دارد و در هنگام نصب به طبق متصل می شود و در بعضی خودرو ها مانند پژو ۲۰۶ به همراه طبق وجود دارد.
این سیبک در قسمت زیر کمک فنر و در قسمت پائین سگدست چرخ جلو نصب شده و به طبق وصل می شود. طبق باعث اتصال چرخ به رام یا شاسی می شود. وظیفه سیبک زیر کمک اتصال چند قطعه با کمترین اصطکاک، نرم تر شدن یا جهت دهی به قطعات جلوبندی است. در اصل چرخ جلو حول محور سیبک زیر کمک می چرخد.
#قطعه خودرو #پراید #پژو #ایرانخودرو#سایپا #بوش #لوازم یدکی #خودرو #تسمه #تیغه #سنسور #رینگ #ریک #پلوس #اس۴تی #شمع #انجیکا #تک پلاتین #سیبک
#نیلو-خودرو
#nkc
دیدگاهها ۰