اجزای تشکیل دهنده جلوبندی خودرو
جلوبندی به قسمت زیرین جلوی خودرو گفته میشود که وظیفه تعلیق یا خوش دستی (هندلینگ) خودرو در چالهها، دستاندازها و پیچهای جاده را برعهده دارد. خودرو برای حرکت به سمت چپ و راست از سیستم تعلیق فرمان و جلوبندی استفاده میکند که بسیار نرم و روان عمل میکند. این سیستم تمامی نیرویهای سطح راه را در خود خنثی کرده و باعث میشود که تعادل خودرو حفظ شود. و این کاربرد اساسی سیستم جلوبندی خودرو است.
تفاوت سیستم تعلیق با جلوبندی چیست؟
سیستم تعلیق شامل کمک فنرها و چرخ های عقب خودرو نیز می وشد اما در سیستم جلوبندی تنها به قسمت جلوی خودرو اشاره داریم که شامل فرمان و میل فرمان است. همه ما می دانیم که چرخ های جلو وظیفه و نقش اصلی را در هدایت خودرو به سمت های مختلف دارد، به همین دلیل سیستم تعلیق خودرو در جلو بسیار بیشتر و مهم تر از قسمت عقبین خودرو می باشد، به این قسمت که شامل سیستم فرمان خودرو نیز می شود به طور جداگانه، جلوبندی خودرو گفته می شود. در تصویر زیر شما می توانید اجزای یک سیستم جلوبندی را مشاهده کنید.

اجزای قطعات جلوبندی:
۱- طبقها
۲- سیبکها
۳- میل موجگیر
ش۴- میل تعادل
۵- سگ دست
۶- شغال دست
۷- دستگاه تعلیق
۸- سیستم فرمان
۹- اکسل
۱۰- فنر
۱۱- کمک فنر
علائم خرابی جلوبندی ماشین چیست ؟
علائم خرابی سیستم جلوبندی و تعلیق به شرح زیر است و اگر شما یکی از این نشانهها را دیدید شک نکنید مشکلی برای سیستم جلوبندی و تعلیق خودروی شما پیش اومده و سریعا اقدام به برطرف کردن آن بکنید.
۱- هنگامی که قصد شتاب گرفتن را دارید، خودروی شما در سرعت های بالا می تواند دچار لرزش فرمان شود که این موضوع می تواند به دلیل بالانس نبودن چرخ ها و یا مشکل در سیبک ها باشد که برای رفع آن بهتر است به یک مکانیک یا جلوبندی سازمراجعه کنید.
۲- هنگام عبور از موانع و دست اندازها شاهد شنیدن صداهای بسیار خشنی باشید که این موضوع نیز می تواند به دلیل خرابی در کمک فنرها و میل تعادل باشد.
۳- درهنگام دورزدن ممکن است صدای سوت به گوشتان برسد که نشان می دهد مشکلی درسیستم جلوبندی خودروی شما وجود دارد که این موضوع می تواند در نهایت به خرابی در بلبرینگ چرخ ها ختم شود.
۴- چنانچه در یک مسیر صاف و مستقیم دست های خود را از روی فرمان خودرو بردارید،اگر خودرو به سمت چپ و یا راست متمایل شد بدانید که قطعا مشکلی درسیستم جلوبندی خودروی شما وجود دارد.
۵- گیج زدن خودرو و منحرف شدن آن به طرفین نیز یکی دیگر از نشانه های علائم خرابی جلوبندی است.
جنس جلوبندی از چیست ؟ و تا چه حد مقاومت دارد ؟
جنس جلوبندی از فولاد بوده و نیز حالت ارتجاعی برای جذب لرزه یا نیروهای وارد آمده دارد.
قطعات جلوبندی ماشین باید بتوانند وزن خودرو و نیز وزن نیروی وارد شده از مسیر را تحمل کند.
پس باید مقاوت مصالح یا جنس و مواد به کار رفته در این سیستم بسیار زیاد باشد.
#nkc
#نیلو-خودرو
#جلوبندی#قطعه خودرو #پراید #پژو #ایرانخودرو#سایپا #بوش #لوازم یدکی #خودرو #تسمه #تیغه #سنسور #رینگ #ریک #پلوس #اس۴تی #شمع #انجیکا #تک پلاتین #ان کاسی#نیلوخودرو #nkc#
دیدگاهها ۰