میل ماهک و ماهک چه کاربردی در خودرو دارند؟

برای تعویض دنده و ایجاد وضعیت دلخواه در مسیر انتقال قدرت، لازم است. برای این منظور از اهرم های گوناگون استفاده می شود.

که یکی از آن ها ماهک گیربکس است. به خاطر اهمیت این قطعه در گیربکس قصد داریم در این مقاله به معرفی ماهک گیربکس بپردازیم. و نشان دهیم که این قطعه چگونه کار می کند. با ما همراه باشید.

ماهک گیربکس چیست؟

ماهک، قطعه‌ای کمانی شکل است که با حرکت آن، کشویی دنده حرکت می کند. و در نتیجه چرخ‌دنده مد نظر وارد کار می شود. و سرعت خودرو تغییر می دهد.

حرکت ماهک نیز از طریق میل ماهک و بر اساس روش‌های زیر تامین می‌گردد. پرواضح است که به ازای هر میل ماهک، یک ماهک در گیربکس وجود دارد.

۱- روش دستی

در این روش تعویض دنده به کمک راننده انجام می شود. مثلا در پیکان, گیربکس دارای سه میل ماهک می باشد. که یکی از آنها برای جابجایی کشویی دنده یک و دو است.

میل ماهک دوم برای جابجایی کشویی دنده سه و چهار می باشد.

میل ماهک سوم برای جابجایی دنده عقب به کار می رود.

۲- روش الکتریکی

در این جعبه دنده ماهک به وسیله مغناطیس های الکتریکی عمل می کند. مگنت ها در داخل جعبه دنده قرار می گیرند و دارای هسته های آهنی می باشند. که به ماهک ها مربوط می شوند.

قطعات گیربکس

در این بخش قصد داریم به برخی قطعات گیربکس اشاره کنیم. که دانستن اطلاعاتی در مورد ان ها می تواند به افزایش عمر هر یک از این قطعات کمک کند.

۱-ماهک

ماهک، قطعه‌ای کمانی شکل است که با حرکت آن، کشویی دنده حرکت می کند. و در نتیجه چرخ‌دنده مد نظر وارد کار شده و سرعت خودرو تغییر می‌نماید.

حرکت این قطعه نیز از طریق میل ماهک و بر اساس روش‌های فوق‌الذکر تامین می‌گردد. پرواضح است که بازای هر میل ماهک، یک ماهک در گیربکس وجود دارد.

۲-کشویی دنده

کشویی دنده هم در قسمت داخلی و هم خارجی دارای شیار است. شیار بیرونی مخصوص ماهک بوده و شیارهای داخلی نیز جهت ارتباط با چرخ‌دنده‌ها تعبیه شده است.

با اعمال تغییر دنده، ماهک بر روی شیار بیرونی کشویی قرار می گیرد. و کشویی نیز در ارتباط با چرخ‌دنده مذکور قرار گرفته و در نهایت کشویی و چرخ‌دنده هم‌سرعت می‌شوند.

 یکی از مشکلاتی که می‌تواند در فرآیند تعویض دنده رخ دهد. حرکت همزمان دو ماهک است که باعث می‌شود. دو دنده جعبه‌دنده، همزمان وارد مدار شوند. و این موضوع یعنی در خروجی باید همزمان دو دور متفاوت وجود داشته باشد.

۳-چرخ‌دنده

چرخ‌دنده‌ها را شاید بتوان مهم‌ترین جزء گیربکس دانست. که در خودروهای سواری بر اساس دو مفهوم راستای انتقال توان و فرم دندانه تقسیم‌بندی می‌شوند. از لحاظ راستای انتقال توان، چرخ‌دنده‌ها به سه دسته ذیل تقسیم می‌شوند:

الف: موازی محور ب: عمود محور ج محور متنافر

چرخ‌دنده‌ها به لحاظ فرم دندانه نیز به دو نوع دندانه ساده و مارپیچ تقسیم می‌شوند.

با توجه به آنکه گیربکس یکی از حیاتی‌ترین سیستم‌های منصوبه در خودرو است. باید نسبت به نگهداری آن بسیار دقت کرد.

علامت خرابی ماهک گیربکس

علامت خرابی ماهک گیربکس لق شدن دسته دنده و حرکات غیر عادی آن به اضافه جا نرفتن دنده است. در حالت عادی حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کار می کند .

از دیگر علائم خرابی ماهک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در هنگام حرکت اتومبیل در تعویض دنده ، دنده گیر کند.
  2. موقع تعویض دنده ، دنده جا نرود.
  3. در هنگام رانندگی و عوض کردن دنده ها ، دنده بد جا برود.
  4. دنده دچار خلاصی شود.
  5. دنده سفت شود.
  6. زمانی که ماهک شکسته باشد.

نحوه تعویض ماهک گیربکس

برای تعویض ماهک گیربکس باید باتری و گاهی پایه باتری را نیز باز کنید. و باتری و پایه باتری دقیقاً چسبیده به فایروال است.

قسمت مشکل کار بیرون آوردن ماهک های‌ کارکرده است. که باید با انبر قفلی و یا آچار سر تخت سر ماهک را بگیرید. و اهرم کنید تا بیرون بیاید.

ماهک های ‌جدید هم با فشار دست به راحتی جا می روند و محکم می شوند. تا بتوان در محدوده گیربکس فعالیت کرد.

برای باز کردن و اصلاح خرابی ماهک تنها به یک آچار رینگی ۱۶و ۱۷ نیاز دارید.

#غلطک#هرزگرد#میل تعادل#قطعه خودرو#پراید#پژو#ایرانخودرو#سایپا #بوش #لوازم یدکی#خودرو#تسمه#تیغه #سنسور#رینگ#ریک#پلوس#اس۴تی#شمع#انجیکا#تک پلاتین #ان کاسی#نیلوخودرو#بلبرینگ#تیبا#دیسک#دینام#استپر #وایر#ال۹۰ #سمند#nkc##لنت#ترمز#واترپمپ#سیبک#قرقری#فرمان# دسته موتور#وایر#شمع#احتراق#طبق مثلثی#بوش#طبق#گردگیر#دیسک ترمز#سمند#ماندو#ضربه گیر#اکسل عقب#پژو۴۰۵#سیلندرترمز#ABS##دوسرپیچ#هیدرولیک#پژو۲۰۶مغزی#پمپ بنزین#

دیدگاه‌ها ۰

*
*