پمپ هیدرولیک خودرو چیست؟
با ورود فرمان هیدرولیک رانندگی بسیار راحتتر و دلپذیرتر شد و امروزه دیگر تقریباً تمامی خودروها به این سیستم مجهز هستند. سیستم فرمان هیدرولیک شاید آنچنان به چشم نیاید ولی کافی است همین سیستم بسیار معمول و رایج از کار بیفتد تا به این نتیجه برسید که اهمیت آن در خودروی شما تا چه حد زیاد است.
پمپ هیدرولیک درواقع یکی از قطعات سیستم هیدرولیک خودرو است و بدون این پمپ، فرمان بهراحتی نمیچرخد. با هربار چرخاندن فرمان، پمپ هیدرولیک روغن موجود را با فشار به قسمت هیدرولیک فرمان منتقل می کند و ازآنجایی که فرمان از طریق میله فرمان به چرخدنده چرخها متصل است، بهراحتی فرمان میچرخد و رانندگی آسانتری خواهید داشت.
پمپ هیدرولیک در واقع اصلیترین بخش سیستم فرمان هیدرولیک می باشد. این پمپ از نوع پمپهای هیدرولیک مکانیکی موجود در صنعت هیدرولیک است. این پمپ نیروی مورد نیاز خود برای کار را از تسمه مخصوصی که با میل لنگ در تماس است دریافت میکند. این تسمه که با چرخش میل لنگ میچرخد نیروی دورانی مورد نیاز دینام، پمپ هیدرولیک و واترپمپ را همزمان تامین میکند.
پمپ نیروی دورانی دریافتی از تسمه را توسط پرههای برگشتپذیر خود به نیروی فشار تبدیل نموده و روغن را از مخزن مخصوص مکیده به شیلنگهای مخصوص رفت پمپ میکند. پرههای برگشتپذیر پمپ هیدرولیک درون محفظهای بیضی شکل هستند که بدنه پمپ را تشکیل میدهند و چرخش خود را از تسمه میگیرند.
در ادامه به بررسی نکاتی در مورد سیستم هیدرولیک فرمان خودرو خواهیم پرداخت:
سیستم فرمان هیدرولیک چگونه کار میکند؟
برای تأمین نیروی لازم جهت چرخش چرخها توسط فرمان, یک پمپ هیدرولیک در خودروها وجود دارد. این پمپ هیدرولیک خودرو از پرههایی برگشتپذیر تشکیل شدهاند. که در یک محفظه بیضی شکل دوران میکنند.
به قسمت داخلی پمپ هیدرولیک «روتور» گفته میشود.که پرههای چرخنده را در داخل خود جای دادهاست. نیروی لازم برای چرخش این پرهها از طریق چرخش موتور خودرو تأمین میشود. و به وسیله یک تسمه به پمپ هیدرولیک خودرو منتقل میشود. این تسمه بهطور معمول در خودروهای متفاوت چندین پمپ و قطعه مختلف را به چرخش درمیآورند. که معمولاً این قطعات شامل پمپ هیدرولیک، واترپمپ و دینام خودرو است.
زمانیکه پمپ هیدرولیک خودرو در حالت چرخیدن است. روغن هیدرولیک از لولههای ورودی پمپ بافشار به سمت خروجی پمپ هدایت می شود. و عملاً با نیرویی که به فرمان وارد میشود مجراهای عبور روغن را باز و بسته میکند. این مجراها روغن را وارد سیلندر کرده و روغن تحت فشار پیستونهای داخل سیلندر به حرکت درمیآید.
فشار وارد شده به مدار روغن درسیستم هیدرولیک بخش عمده نیروی لازم برای فرمان دادن به چرخها را تأمین میکند. و باعث میشود تا وجود سیستم هیدرولیک فرمان باعث روانتر شدن فرمانپذیری چرخها توسط راننده شود.
علاوه بر این برخی ازدستگاههای فرمان هیدرولیک شامل قطعات مختلفی هستند. معمولاً یک مجموعه شیر تنظیم و یک سیلندر هیدرولیکی در تمامی پمپهای هیدرولیک وجود دارد. شیلنگهای روغن تحت فشار و مخزنهای کمکی نیز جزء جدا نشدنی این سیستم هستند.
برخی از دستگاههای هیدرولیک علاوهبر این قسمتها یک سیستم خنککننده روغن هیدرولیک نیز دارند. که باعث خنک شدن روغن هیدرولیک و در نتیجه جلوگیری از آسیبپذیری کاسهنمدها، پرههای پمپ و سایر قطعات مدار روغن هیدرولیک خواهد شد.
#غلطک#هرزگرد#میل تعادل#قطعه خودرو#پراید#پژو#ایرانخودرو#سایپا #بوش #لوازم یدکی#خودرو#تسمه#تیغه #سنسور#رینگ#ریک#پلوس#اس۴تی#شمع#انجیکا#تک پلاتین #ان کاسی#نیلوخودرو#بلبرینگ#تیبا#دیسک#دینام#استپر #وایر#ال۹۰ #سمند#nkc##لنت#ترمز#واترپمپ#سیبک#قرقری#فرمان# دسته موتور#وایر#شمع#احتراق#طبق مثلثی#بوش#طبق#گردگیر#دیسک ترمز#سمند#ماندو#ضربه گیر#اکسل عقب#پژو۴۰۵#سیلندرترمز#ABS##دوسرپیچ#هیدرولیک#پژو۲۰۶مغزی#پمپ بنزین#
دیدگاهها ۰